Aurélie d’Hulst was flink teleurgesteld toen ze een een keertje het eten van haar baby proefde. Waarom smaakt babyvoeding uit de supermarkt altijd zo flauw? De jonge mama uit Brussel ging vervolgens zelf aan de slag om gezonde biovoeding op de markt te brengen. Smaak op maat van de jongste fijnproevers!
Dankzij haar carrière in de voedingssector beschikt Aurélie over een pak kennis en expertise. Met haar hongerige baby op de arm kwam ze tot 2 weinig geruststellende conclusies. Ten eerste: de markt van babyvoeding wordt bijna helemaal gecontroleerd door een handvol multinationals. Ten tweede: babyvoeding heeft vrijwel altijd een fletse smaak. En dat is problematisch voor het ontwikkelen van een breed smaakpalet bij kinderen.
Research leerde Aurélie dat er geen enkele goede biologische of wetenschappelijke reden is om baby’s op een dieet van smaakloze voeding te zetten. “Tot hun derde verkennen kinderen hun directe leefomgeving. Ze zijn altijd nieuwsgierig, op zoek naar nieuwe ervaringen, ze proberen dingen uit. De mond en de smaakpapillen zijn heel belangrijk in deze fase. Daarom is het de ideale leeftijd om kinderen te laten kennismaken met uiteenlopende smaken: zout, zuur, bitter, umami,…
Een breed smaakpalet op jonge leeftijd resulteert in een betere ontwikkeling van kinderen. Daarvan profiteren ze de rest van hun leven. De huidige paradox: op jonge leeftijd staan kinderen open voor nieuwe smaken en ervaringen. En toch krijgen ze extreem neutrale smaken voorgeschoteld. En dat is jammer, want een paar jaar later is de kans verkeken. Vanaf hun derde levensjaar start de fase van de ‘voedingsfobie’. Nieuwe smaken, texturen en kleuren worden dan vaak categoriek geweigerd door kinderen. Het resultaat: elke poging om nieuwe smaken te introduceren, mislukt. En koken wordt een echte nachtmerrie!”
Met Sienna & Friends mikt Aurélie op uitdagende en uitgesproken smaken voor baby- en kleutervoeding. Het resultaat: een uitgebalanceerd assortiment op basis van biologische producten boordevol smaak. Dankzij Sienna & Friends maken kinderen vandaag kennis met kruiden, specerijen, sauzen, confituren, tapenades, soepen, gezonde tussendoortjes, pasta, papjes, olijfolie,… Een wereld van verschil!
Babyvoeding voor de toekomst
Het lijkt een anachronisme, maar de voedingssector is al decennialang een mannenbastion. Hetzelfde geldt voor babyvoeding. Ook na 50 jaar blijft het beeld van de klassieke mama/huisvrouw nog altijd overeind in de marketing. Anno 2021 ziet de realiteit er voor veel gezinnen nochtans helemaal anders uit. Met een andere rolverdeling, nieuw samengestelde gezinnen,… En ook onze kijk op voeding én opvoeding is grondig veranderd. We vervangen kant-en-klare formules steeds vaker door gezonde ingrediënten en maaltijden mét smaak!