If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. En waarom niet nog verder én sneller gaan, dankzij het clusteren van kennis en expertise? Dat is waar hub.brussels al jarenlang stevig op inzet. Met clusters voor de hospitality-sector, circulaire economie, duurzaam bouwen, life/medtech, IT en audiovisuele bedrijven.
Rudyard Kipling schreef ooit: “de kracht van de wolf is de roedel”. Vraag een ondernemer wat cruciaal is voor z’n succes, en de kans is groot dat hij/zij antwoord: m’n netwerk. Te vaak worden we helemaal opgeslorpt door ons werk. Zo verliezen we soms het totale plaatje (en het perspectief) uit het oog.
Contact en interactie zijn essentieel om de horizon te verruimen. Dat is nodig om nieuwe commerciële kansen te grijpen, klanten te vinden, je zichtbaarheid te verhogen,… En dat is precies de meerwaarde van zo’n groep bedrijven georganiseerd in een cluster, opgedeeld per thema of sector. De verschillende clusters worden gesteund door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, om de regionale ontwikkeling van enkele zorgvuldig gekozen sectoren te stimuleren.
Concreet wordt de strategie van een cluster beheerd door een Board, bestaande uit ondernemers, privé- en publieke instellingen. De teams van hub.brussels wijden zich onder meer aan het organiseren van workshops, meetings, partnerships, coachings, conferenties… En vervolgens is het aan jou!
Zes clusters, één gemeenschappelijk doel
De zes clusters van hub.brussels zijn georganiseerd per thema: circlemade.brussels is dé place to be voor innovaties in de circulaire economie; ecobuild.brussels verenigt expertise inzake duurzaam bouwen en renoveren; lifetech.brussels is de cluster voor medtech en gezondheidszorg; hospitality.brussels richt zich op cultuur, events en toerisme; screen.brussels focust op het ontwikkelen van audiovisuele media; software.brussels verzamelt IT’ers digitale start-ups.