Brussel zet zich op de kaart als hotspot voor innovatieve projecten en start-ups in medische technologie. Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) zorgt voor de financiering, hub.brussels is de motor van de MedTech Accelerator®. Sophie Liénart, coördinatrice van de cluster lifetech.brussels, geeft tekst en uitleg.
Wat is de doelstelling van de MedTech Accelerator®?
Sophie: “De MedTech Accelerator® is een acceleratieprogramma voor projecten en start-ups die actief zijn in de sector van medische technologieën. De start was in 2016, toen we vaststelden dat veel ondernemers dezelfde vragen hebben. Om tegemoet te komen aan die vragen, lanceerden we een programma op maat van de sector. De MedTech Accelerator® heeft Brussel als uitvalsbasis, omdat we als Europese hoofdstad beschikken over een uitgebreid wetenschappelijk en academisch potentieel. Verder zijn er ook heel wat interessante samenwerkingsverbanden met ziekenhuizen. Ook de dichte concentratie van universiteiten (geneeskunde, ingenieursstudies, R&D), Europese spelers en ziekenhuizen zorgt ervoor dat de deelnemers aan de MedTech Accelerator® hun oplossingen snel kunnen testen en valideren. Dat verleent de nodige wetenschappelijke legitimiteit aan hun project, de ideale grondslag voor verdere ontwikkeling.”
Hoe werkt het acceleratorprogramma?
Sophie: “We richten ons op twee profielen. Enerzijds op ondernemers in de projectfase. Anderzijds richten we ons op mensen met een bestaande start-up. Kandidaten schrijven zich in voor een programma van zes maanden. Tijdens die periode kunnen ze rekenen op coaching, inspirerende bedrijfsbezoeken en sessies met voormalige kandidaten – die hun expertise en best practices delen. Na een traject van een half jaar in de MedTech Accelerator® krijgen ze de kans om hun project te pitchen voor een multidisciplinair panel van deskundigen, investeerders en journalisten.”
Resulteert het programma in meer concrete kansen en opportuniteiten voor de kandidaten?
Sophie: “Absoluut! De meet & greet met professionals uit de sector is sowieso een gouden kans voor onze kandidaten. Tijdens de periode van zes maanden zijn er 3 momenten om kennis te maken met sleutelfiguren of bedrijven uit de sector – die anders moeilijk te bereiken zijn. Ze krijgen dan 15 minuten de tijd om kaderleden uit de ziekenhuissector en de medische industrie te overtuigen van hun concept of product.”