Ook voor Brusselse exportbedrijven blijft het een moeilijke context voor prospectie, zakenreizen en contact met buitenlandse klanten. Het exportteam van hub.brussels introduceerde het afgelopen jaar enkele nieuwe initiatieven om (aspirant-)exporteurs te ondersteunen.
In Brussel verloopt de groei en ontwikkeling van een onderneming vaak via export. Daarom biedt hub.brussels verschillende soorten begeleiding aan ondernemers die op zoek willen naar nieuwe afzetmarkten.
Hoe we dat doen? In eerste instantie via het uitgebreide internationale netwerk van hub.brussels. Onze medewerkers en attachés in het buitenland helpen Brusselse en Belgische bedrijven bij hun eerste stappen op een nieuwe markt – via het aanreiken van cruciale info en contacten ter plaatse. In tweede instantie zijn we vaak aanwezig op gespecialiseerde internationale vakbeurzen, met een gemeenschappelijke stand. Zo kunnen we de financiële en logistieke drempel voor deelnemende bedrijven verlagen.
COVID-19 doorkruiste de exportplannen van talloze bedrijven. Ook de exportbegeleiding van hub.brussels onderging een grondige metamorfose. Zo introduceerden we het afgelopen jaar een reeks webinars, online B2B-meetings en deelname aan virtuele vakbeurzen.
Gratis webinars voor (aspirant-)exporteurs
Export Talks is een bijzonder nieuw initiatief van het exportteam van hub.brussels: een reeks van 30 webinars gericht op bedrijven die willen (herop)starten met exporteren. De reeks is goed voor 50 uur praktische informatie, tips en best practices. Elk van de webinars is in handen van gerenommeerde export-experts. Zij geven een antwoord op administratieve en logistieke vragen over export binnen en buiten de EU.